Smärtsamma menstruationer är bekant för nästan alla kvinnor

Mensvärk är krampsmärta i nedre delen av buken som kan stråla ut till låren och nedre delen av ryggen.

”Smärtan börjar vanligtvis dagen före blödningarna börjar och varar i ett par dagar. Vanliga symtom är även diarré, illamående och huvudvärk, säger Sari Tjurin-Zeiger.

Nästan varje kvinna i fertil ålder lider någon gång av mensvärk och för 5-15 % är de mycket svåra.

Akupunktur har inga skadliga biverkningar

Tjurin-Zeiger har märkt, att det är så vanligt med mensvärk att kvinnor inte alltid förstår att söka hjälp för det.

"Kvinnan kanske inte ens orkar söka hjälp, eftersom rädslan för upprepad smärta kan begränsa förmågan att fungera långt före blödningsdagarna."

Om mensvärk gör livet besvärligt och varken egna metoder eller självmedicinering inte räcker till, skall man kontakta en läkare.

"Smärtstillande medel som används för att behandla mensvärk, kombinations p-piller och annan hormonbehandling utesluter inte akupunktur. Akupunktur har inga skadliga biverkningar."

Akupunktur påverkar inflammatoriska signalsubstanser

Orsaken till menstruationssmärta är inflammatoriska signalsubstanser (föreningar som förmedlar inflammation), såsom prostaglandin, som frigörs från livmoderslemhinnan vid blödning.
Signalsubstanserna gör att livmodern drar ihop sig, vilket känns som smärta.

"Med akupunktur kan man lindra den akuta smärtan genom att påverka de inflammatoriska signalsubstanserna", säger Tjurin-Zeiger. Med akupunktur kan man också förebygga och minska smärtdagar.

"Målet är att kvinnan ska kunna leva fullt under månadens alla dagar."

När musklerna slappnar av lättar muskelkramperna

Akupunktur är nålterapi där nervändor irriteras med tunna, sterila engångsnålar som sticks in i huden. När nålen går igenom huden uppstår en liten skada på vävnaden. Det stärker blodcirkulationen, frigör syre och näringsämnen i vävnaden och slappnar av musklerna.

"Under mensvärk kan hela bäckenområdet krampa. Akupunktur slappnar av musklerna i området."

Akupunktur kan påverka hormonproduktionen och öka utsöndringen av smärtlindrande endorfiner och må-bra-hormonet oxytocin.

Akupunktur skall inte göra ont, många till och med somnar under behandlingen.

Akupunktur gör inte ont

Placeringen av nålarna bestäms enligt fasen i menstruationscykeln
. Under smärtfasen placeras nålar vanligtvis inte i nedre delen av buken.

"När nålen penetrerar huden känns det som ett myggbett. Känslan kan vara olika i olika faser av menstruationscykeln."

Nålarna är kvar på huden i cirka 20 minuter. "Akupunktur ska inte göra ont, många till och med somnar under behandlingen."

Behandlingen är schemalagd enligt menstruationscykeln

Om akupunktur är en ny behandling bör den inte planeras in under dagar dagar då smärtan är som värst och blödningen är som mest riklig.

"Om du inte är van vid akupunktur kan det förvärra symtomen och öka blödningen, eftersom akupunktur påverkar blodcirkulationen i livmodern."

Efter flera behandlingstillfällen kan akupunktur ges under hela menstruationscykeln vilket gör att du mår bättre även under de värsta smärtdagarna.

"När akupunktur används till att förebygga mensvärk, är det bra att påbörja behandlingen efter ägglossning."

Smärtdagbok med till mottagningen

Det lönar sig att ta med till mottagningen en mensdagbok som visar start- och slutdatum samt mängden blödningar. Intervallet mellan byte av mensskydd kan avgöra om flödet är rikligare än normalt.

"Dessutom är det bra att föra en smärtdagbok och skriva ner smärtans varaktighet och kvalitet, de smärtbehandlingsmetoder som har använts och hur de har hjälpt."

Dagboksinformationen hjälper akupunktören att placera nålarna på ett sätt som gynnar kunden på bästa möjliga sätt. På så sätt undviker man onödiga behandlingar.

"När symtomen inte längre hindrar funktionsförmågan kan behandlingen avbrytas."

sari_tjurin.jpg

Som sakkunnig i artikeln är akupunkturskötare på Eira sjukhus Sari Tjurin-Zeiger
Hon är medlem i FinnAcu och i den internationella akupunkturorganisationen för graviditeter, Obstetrical Acupuncture Association (OBAA).

Intervju med sakkunnig om akupunktur. Skribent Virve Järvinen.

Boka tid till akupunktur

Eira sjukhus har flera års erfarenhet av akupunkturbehandlingar.
Akupunkturbehandlingarna bestäms individuellt för varje patient.
Det bästa resultatet får man vanligtvis med seriebehandlingar, för akuta besvär kan man få hjälp redan efter några behandlingar.

Du bokar lätt en tid till akupunktur via vår nätbokning!

Boka tid till akupunktur