VÄLJ EN LÖPSKO SOM PASSAR BÄST DIN FOT.

Skon skall den genast kännas rätt för din fot då du provar den, lästen får varken vara för liten eller stor. En bra sko stöder vristen men ger ändå svikt i stegen.

STRÄVA TILL ATT TRÄNA PÅ MJUKT UNDERLAG

Undvik att springa på asfaltvägar. Sök dig till sandvägar eller en spånbana. Ett mjukt underlag gynnar muskelarbetet och är skonsammare mot lederna.

BÖRJA LUGNT OCH ÖKA SÅ SMÅNINGOM PÅ STRÄCKAN OCH TAKTEN

Börja med att gå raska promenader. Lägg till stegvis i promenaderna avsnitt då du springer och öka även  på sträckan. Spring i sådan takt att du kan behålla en bra kroppsställning hela tiden och att du blir lätt andfådd.

GÖR ÄVEN KOMPLETTERANDE TRÄNING

För att uppnå en bra löpställning är det bra att träna stödmuskulaturen i rygg och mage samt öka benens muskelstyrka. För att undvika obalans i muskulaturen är det viktigt att sköta även kroppens rörelseförmåga.

UPPMUNTRA OCH MOTIVERA DIG 

Ge inte upp även om joggande i början känns tungt. Gör upp realistiska målsättningar och kontrollera att de grundläggande faktorerna är i skick. Du kan också fundera ifall det vore trevligare att ha sällskap.

Känns springandet smärtsamt? Värkte höften eller knäna efter joggingrundan?

Ibland händer det att man springer med fel teknik eller att det är obalans i muskelstyrka mellan höften och benen. Det här kan leda till felbelastningar och smärttillstånd av olika slag.

Ifall det förekommer smärta, gör våra sakkunniga fysioterapeuter på mottagningen en analys av nedre extremiteterna och analyserar vid behov din springteknik för att kartlägga problemområden.

Läs mer om analys av nedre extremiteterna.

Reservera tid till ortoped
Lue lisää alaraaja-analyysista

Analys av nedre extremiteterna

Har du värk i ryggen, höften, knät, vristen, hälen eller foten? Gör det ont när du går eller när du rör på dig? Fysioterapeuten som är specialiserad på fotproblem gör en analys och på basen av resultatet går hon igenom vårdalternativen och gör tillsammans med kunden en vårdplan. Vid behov görs individuella stödsulor.

Läs mer