Silmäluomien toiminnalliset häiriöt ovat kohtuullisen yleisiä keski-ikäistyvillä ja sitä vanhemmilla henkilöillä, kun kudokset antavat periksi. Taustalla voi myös joskus olla jokin sairaus.

Ylä- ja alaluomien toiminnalliset häiriöt

Silmäluomet suojaavat silmää ulkoisilta vaurioilta ja yhdessä kyynelnesteen kanssa voitelevat silmän pintaa. Poikkeamat silmäluomissa voivat haitata luomien toimintaa ja näin vaikuttaa myös näkökykyyn.

Raskaat yläluomet

Raskaiden yläluomien taustalla voi olla riippuluomi, lippaluomi tai kulmakarvan laskeutuminen tai kaikki nämä tekijät yhdessä.

Alaluomien virheasennot

Alaluomi on normaalisti napakasti kiinni silmän pinnassa. Jos luomi kääntyy sisäänpäin, ripset pääsevät hankaamaan silmän pintaa ja tämä voi aiheuttaa roskantunnetta, silmän punoitusta, vetistystä, rähmintää ja jopa näön sumenemista.

Alaluomi voi myös kääntyä ulospäin, jolloin silmä punoittaa ja vetistää, luomireunat tulehtuvat ja ärtyvät.

Muut silmäluomien toiminnalliset ongelmat:

Silmäluomissa voi olla myös erilaisia kasvaimia, rasvapatteja ja näppylöitä, jotka voivat kosmeettisen haitan lisäksi aiheuttaa todellista näköhaittaa tai muutosta luomen toiminnassa.

Varaa aika silmäkirurgin vastaanotolle

Eiran sairaalan silmäkirurgin vastaanotolla selvitetään oireiden aiheuttaja ja mietitään hoitovaihtoehdot. Hoito on usein paikallispuudutuksessa tapahtuvaa päiväkirurgista toimintaa.

Toimenpiteen jälkeen mustelmat ja turvotus ovat tavallisia. Sairausloman pituus vaihtelee päivästä kymmeneen päivään ja paikallista salva- tai tippahoitoa määrätään tapauskohtaisesti. Ompeleet poistetaan tavallisesti viikon kuluttua toimenpiteestä.

Eiran sairaalassa silmäluomien virheasentoihin erikoistunut silmäkirurgi
Silmäkirurgi Johanna Sarmela Eiran sairaalassa, erityisosaaminen silmäluomileikkaukset kuten yläluomileikkaus, silmäluomien kasvaimet ja näppylät, silmäluomien virheasennot. Sarmela Johanna Silmätautien erikoislääkäri, silmäkirurgi Varaa aika
Seuraavat vapaat ajat
ma 13.5.
30 min
Sarmela Johanna
Silmätautien erikoislääkäri, silmäkirurgi
Eiran lääkäriasema
Näytä seuraavat vapaat ajat

SILMÄLUOMILEIKKAUKSET

Silmäluomileikkaukset (yläluomileikkaukset ja alaluomileikkaukset) ovat yksi plastiikkakirurgian yleisin leikkausmuoto. Eiran sairaalassa silmäluomileikkauksia tekevät ammattitaitoiset plastiikka- ja silmäkirurgimme vuosikymmenten kokemuksella. Toimenpiteet teemme paikallispuudutuksessa ja pääset kotiin jo samana päivänä.
Hinnasto
Silmäluomien virheasennot ja muut leikkaukset Hinta
Silmäkirurgin vastaanottokäynti, 30 min alk. 149 €

Erikoislääkärit

Sarmela Johanna, silmätautien erikoislääkäri, silmäkirurgi

Vastaanottokäynnin hintaan lisätään poliklinikkamaksu 26,30 €. Kanta-maksu on 2,70 € ja veloitetaan kaikista Omakantaan tallennettavista käynneistä. Asiantuntijakohtaiset hinnat löydät asiantuntijan omasta profiilista.
Kysy lisää Eiran palveluista
Nimi