Vähennä-klinikka on tarkoitettu sinulle, joka

  • Pohdit omaa alkoholin käyttöäsi ja haluat vähentää
  • Koet olevasi väsynyt aamuisin ja uni on levotonta
  • Ehkä juot tietämättäsi liikaa tai liian usein
  • Haluat auttaa ystävää tai läheistä vähentämään
  • Kaipaat konkreettisia vähentämiskeinoja
  • Haluat voida paremmin vähentämällä alkoholinkäyttöä.

Alkoholinkäyttötesti B-PEth

Mietitkö omaa alkoholinkäyttöäsi? Onko se kohtuullista vai liikutko tietämättäsi raja-alueella? Voiko sillä jo olla epäsuotuisia vaikutuksia terveyteesi? Nyt voit saada vastauksen helpolla ja luotettavalla verikokeella B-PEth, johon voit tulla Eiran laboratorioon ilman lähetettä.

Alkoholinkäyttötesti B-PEth osoittaa alkoholin liiallisen kulutuksen. Testillä mitataan elimistöön muodostuvaa fosfolipidiä-> B- PEth-arvo, jota muodostuu elimistöön vain ja ainoastaan alkoholin käytön yhteydessä. Kohtuukäyttö ei nosta arvoa yli viitearvon 0.30 umol / l. Sen nousuun vaaditaan pidempään kestänyt säännöllinen alkoholinkäyttö. Tutkimuksen spesifisyys ja herkkyys on hyvä eikä vääriä positiivisia tuloksia ole osoitettu.

Mikä on kohtuullista käyttöä?

Kohtuullisuutta on helpompi noudattaa kun tuntee rajansa. Jokainen on yksilö, myös alkoholin palamisen suhteen. Miesten ja naisten välillä on myös eroa johtuen pääasiassa painoeroista miesten ja naisten välillä.

Onko turvallista alkoholimäärää? Turvallisen määrän rajaa on vaikea tarkasti määrittää johtuen yksilöllisistä eroista. On myös ihmisiä joille alkoholi ei sovi ollenkaan.

Milloin juomisesta tulee tapa?

Tuntuuko, että työpäivän jälkeen täytyy saada lasillinen, päivän nollaaminen vaatii alkoholia?

Stressi joka aiheutuu työstä, omista elämän haasteista tai opiskelusta, voi huomaamatta lisätä tissuttelua. Koetko, että et juo sen enempää kuin lähipiirisikään ja onko lähipiirin alkoholin käyttö enemmän kuin olisi terveyden kannalta kohtuullista?

Arjen hallinta ja alkoholi

Paras arki on säännöllistä elämää johon kuluu omasta terveydestä ja jaksamisesta huolehtiminen.

Kohtuullinen määrä alkoholia voi kuulua myös arkeen. Pullo olutta saunan jälkeen tai lasillinen viiniä perjantain kunniaksi on kohtuukäyttöä.

Alkoholi on huono yhdistelmä kuntoilun ja liikunnan kanssa. Urheiluun yhdistettynä se rasittaa sydäntä terveelläkin ihmisellä, palautuminen hidastuu ja se altistaa helpommin tapaturmille ja rasitusvammoille. Alkoholi ei myöskään ole sopiva treenin jälkeinen juoma.

Vaikutus terveyteen ja uneen

Ruoan vaikutus terveyteen on kiistatonta ja myös oikea terveellinen ruokavalio auttaa painon hallinnassa. Alkoholi sisältää paljon piilokaloreita ja vaikeuttaa painonhallintaa.

Alkoholin yhteydessä nautittu ruoka voi muuttua raskaammaksi ja rasvaisemmaksi. Sen seurauksena paino nousee ja sisäelinten ympärille voi kertyä terveydelle vaarallista, ylimääräistä rasvaa.
Alkoholin runsas käyttö heikentää elimistön vastustuskykyä ja altistaa erilaisille infektioille. Vatsan limakalvo ja suolisto ärsyyntyvät liiallisesta alkoholinkäytöstä.

Yömyssyn nauttiminen ei anna levollista unta. Alkoholin nauttiminen voi nopeuttaa nukahtamista, mutta uni on levotonta ja katkeilevaa. Aivot eivät saa tarvitsemaansa lepoa yön aikana. Alkoholin vaikutukset voivat kohdistua myös muistiin ja hermokudokseen.

Alkoholin käyttö saattaa heikentää käytössä olevien lääkkeiden tehoa.

Alkoholin liiallinen näkyy myös ulkonäössä. Se aiheuttaa usein turvotusta ja punoitusta kasvoilla. Pitkään jatkunut liiallinen käyttö voi muuttaa ihon väriä harmaaksi tai jopa kellertäväksi.

Huoli lähimmäisestä ja perheestä

Perheen jäsenen tai ystävän runsaaksi yltyvästä alkoholinkäytöstä on luonnollista olla huolissaan. On hyvä havahtua asiaan ajoissa ennen kuin ongelma syvenee.

Useimpien lasten mielestä humalainen ihminen on pelottava. Liiallinen alkoholin käyttö johtaa tilanteisiin joissa lapsi ei uskalla enää luottaa vanhempaansa ja kokee olonsa turvattomaksi.

Jos puheeksi ottaminen tuntuu vaikealta, voit miettiä olisiko joku toinen joka voi ottaa asian puheeksi.

Kun tuntuu, että omat voimat eivät enää riitä, kannattaa hakeutua paikkaan jossa apua on saatavissa. Jos et saa puolisoasi tai ystävääsi mukaan voit tulla ensin myös yksin puhumaan tilanteesta.

Mietitään yhdessä tavoitteesi!

Varaa nyt aika omahoitajalle

Omahoitaja kartoittaa tilanteesi ja alkoholinkäyttösi ja auttaa löytämään sinulle oikean keinon vähentää.

 
Seuraavat vapaat ajat
ma 18.2.
12.30
15 min
Eiran lääkäriasema
Näytä seuraavat vapaat ajat
Eiran Vähennä-klinikan asiantuntijat
Tanskanen Tuula Unihoitaja, sairaanhoitaja Varaa aika
Hinnasto
Vähennä-klinikka Hinta
Omahoitajan vastaanotto 25 €
Psykologin vastaanotto
alk. 133 €
Unihoitajan vastaanotto:
Ensikäynti 60 min
Vastaanotto 45 min
Vastaanotto 30 min


80 €
60 €
40 €

Hintoihin lisätään toimistomaksu 17,90 € ja Kanta-maksu 0,95 €.
Kysy lisää Eiran palveluista
Nimi
Puhelin
Email
Viesti